
Vitorlás forradalom a teherhajózásban
Vissza az alapokhoz! Ez lehetett a koncepciója annak a svéd tervező csapatnak, akik megalkották a terveit a vízi teherszállítás lehetséges jövőjét jelentő hajó óriásnak.
Teherhajók szállítják a globális kereskedelem mintegy 90%-át kitevő, évente körülbelül 11 milliárd tonna árut. Igaz így is csak 2,5%-ban járulnak hozzá az üvegházhatású gázok összkibocsátásához, szakértők szerint viszont 2050-ig ez az arány nagyon sokat emelkedhet.
A Wallenius Marine hajóépítő cég összefogva a Svéd Királyi Műszaki Intézettel, az SSPA tengeri tanácsadó céggel és a Svéd Közlekedési Igazgatósággal megalkotta az Ocanbirdre keresztelt 200 méter hosszú és 40 méter széles hajó terveit. A koncepció az, hogy szakítanak a káros diesel motorokkal és a szél erejét fogják használni a teherszállítás során. Ehhez 5 darab, egyenként 80 méter magas fémötvözetből készült vitorlát szerelnek majd fel a hajó fedélzetére.
Egy kisebb motor így is helyet fog kapni a vitorláson, de ezt kizárólag vészhelyzet esetén és a kikötőkben történő manőverezés során fogják használni, így 90%-kal leredukálják károsanyag kibocsátásukat a jelenleg használt teherszállító hajókhoz képest.
Érdemes megemlíteni azt, hogy a vitorlás sebessége jóval kevesebb lesz a hagyományos teherszállítókhoz képest, hiszen az átlagosan 8 nap alatt megtehető utat 12 nap alatt teszi meg majd a hajó. Ez a jelenleg megszokottnál másfélszer több idő, de ekkora áldozatot érdemes meghozni bolygónk védelmének érdekében.
A Wallenius azt is elárulta, hogy az Oceanbird a jövő év végére készen áll a megrendelésekre, és az első hajót előreláthatólag 2024-ben fogják vízre bocsáltani.
Forrás: Business Insider | Fotók: Wallenius_Marine